Ryboza

Ryboza jest obecna w każdej żywej komórce ciała i jest wykorzystywana do produkcji ATP (waluta energetyczna komórki) od podstaw. Nasz organizm może wytwarzać własną rybozę z glukozy, ale wymaga to energii i jest procesem bardzo powolnym. Badania nad suplementacją rybozy* dowiodły, że przyjmowanie już 3-5 gramów dziennie przywróci do normy poziom ATP w komórkach w przeciągu 6-22 godzin po wyczerpującym treningu. Bez suplementacji, może to zająć od 26 do 93 godzin.

Ryboza dopiero niedawno stała się dostępna na rynku i możemy spodziewać się, że w najbliższych latach będzie tematem tak popularnym jak kreatyna. Ryboza jest prekursorem w produkcji ATP (energii) w komórce. Podczas gdy kreatyna zwiększa tempo przetwarzania ADP i Pi do ATP, ryboza jest wykorzystywana tak naprawdę do wytworzenia ATP niemal od zera. Korzyści płynące z kreatyny, węglowodanów lub innego składnika odżywczego będą poważnie zahamowane, jeżeli poziomy ATP, ADP i AMP w komórce będą niskie - i ryboza jest tu jedynym rozwiązaniem. Albo poczekaj, aż twój organizm sam ją wyprodukuje, albo weź szybko działający suplement, wybór należy do ciebie.

Każda komórka w twoim organizmie zawiera ATP (adenozynotrifosforan), związek bogaty w energię, który dostarcza praktycznie całą energię potrzebną do funkcjonowania sekunda po sekundzie. Kiedy ATP jest rozbite na ADP + Pi (adenozynodifosforan + fosforan nieorganiczny) energia zostaje uwolniona i jest używana do zasilania wszystkich funkcji organizmu. Naturalnie więc, to rozkład ATP w komórkach pracujących mięśni dostarcza energii do ruchu. Bez niej nigdzie byś się nie ruszył!

Poprzez metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białek ADP + Pi są przekształcane, by utworzyć ATP. Ten z kolei zostanie rozbity na ADP + Pi uwalniając energię potrzebną do skurczu mięśni i tak dalej. Podczas treningu cykl ten odbywa się szybko i nieustannie w celu zaspokojenia znacznego obrotu wymaganej energii.

Badania wykazały, że po maksymalnie obciążającym ćwiczeniu, zasoby ATP i ADP + Pi w komórkach mięśni szkieletowych zmniejszają się nawet o 20-28 procent. Mechanizmy za tym stojące są dość skomplikowane i wiążą się z utratą związku o nazwie AMP (adenozynomonofosforan). Jednakże, efekt netto jest taki, że ogólne zasoby ATP i ADP + Pi wewnątrz każdej komórki są pomniejszone, co poważnie ogranicza ich potencjał energetyczny. Nie ma wtedy znaczenia, ile węglowodanów wtłoczysz w swój organizm, bo jeśli poziomy tych nukleotydów są niskie, nie będziesz miał energii do skutecznego treningu. By bardziej skomplikować problem, gdy AMP już opuści komórkę, nie można go odzyskać, więc poziomy ATP i ADP + Pi pozostaną niskie, być może kurcząc się jeszcze bardziej, przy kolejnym treningu o wysokiej intensywności.

Czym jest ryboza i do czego służy?
Ryboza to cukier prosty, szkielet węglowodanowy kwasu rybonukleinowego (RNA) i kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), a więc jest ona składnikiem materiału genetycznego używanego do przekazywania kodu genetycznego z pokolenia na pokolenie. Poza pełnieniem tej bardzo ważnej funkcji, ryboza jest punktem wyjściowym do wytwarzania ATP. Pomimo, że komórki nie mogą wciągnąć nukleotydów z powrotem, by odtworzyć ATP, mogą zrobić to niemal od zera przy użyciu rybozy.

Ryboza występuje naturalnie w każdej żywej komórce organizmu i otrzymywana jest z glukozy, ale proces ten jest wolny, skomplikowany i wymaga energii. Dodatkowa ryboza pozwala ominąć ten proces, szybko odbudowując komórkowe ATP i przywracając do normy poziom energii w mięśniach. Badania wykazały, że suplementacja rybozą zwiększa produkcję ATP w mięśniu szkieletowym od 340 do 430 procent. Wykazały również, że ryboza zwiększa zdolność komórki do zachowania i ponownego użycia ADP i AMP nawet o 700 procent (są to nukleotydy, które są zwykle tracone z komórki na dobre). To nie są „drobne" korzyści. Są one bardzo istotne i dość oszałamiające.

Dlaczego stosować suplementację rybozą?
Podczas gdy wszystkie żywe komórki zawierają rybozę, nie ma jej w spożywanej przez nas żywności wystarczająco dużo, by uzupełnić poziom energii. Ryboza w mięsie jest przeważnie tracona w procesie gotowania. Nie ma też wystarczających ilości tego składnika odżywczego w produktach roślinnych, by dały efekty. Dodaj do tego fakt, że może to zająć organizmowi wiele dni, żeby wyprodukował własną rybozę z glukozy, a korzyści płynące z suplementacji tym składnikiem staną się jasne. Uzupełniająca ryboza jest bardzo szybko wchłaniana do krwioobiegu, a duża jej część jest absorbowana jeszcze przed połknięciem. Jak już znajdzie się w samej komórce mięśniowej, ryboza może być bardzo szybko przekształcona do ATP.

Badania sugerują, że bez suplementacji rybozą mięśniom większości ludzi zajmie od 26 do 93 godzin (1-4 dni), by przywrócić poziom komórkowego ATP do normy po wytężonym wysiłku fizycznym. Rozumie się samo przez się, że może to trwać dłużej lub krócej w zależności od tego, jak wytężony i długi był trening (jest to oparte na 28-procentowej utracie nukleotydów z mięśni). Przy suplementacji rybozą, pełne naładowanie energii komórkowej zajmuje 6 do 22 godzin (w ciągu jednego dnia).

Ile rybozy powinienem przyjmować?
Ryboza znajduje się w kilku produktach TORQ ( Batony, Recovery i RAW). Jeśli wybierzesz RAW - dostaniesz pełne instrukcje użytkowania wraz z opakowaniem rybozy TORQ, ale nie mówimy tu o ogromnych ilościach. Aby zachować ATP w komórkach na najwyższym poziomie, należy przyjmować od 3 do 5 gramów (1 płaska łyżeczka) rybozy na dzień. W okresach niskiego obciążenia treningami lub jeśli masz czas na długotrwałą regenerację ( duże odstępy między intensywnymi treningami), jest wątpliwe, czy będziesz czerpać jakieś korzyści z przyjmowania rybozy. Dlatego 500-gramowe opakowanie rybozy TORQ będzie Cię napędzać przez minimum 100 dni (3 miesiące).

Czy suplementacja rybozą jest bezpieczna?
Ryboza występuje naturalnie w każdej żywej komórce każdej istoty żywej (zwierząt i roślin) na naszej planecie. Ryboza nie jest związkiem obcym dla organizmu, ale takim, który organizm rozpoznaje i skutecznie wykorzystuje. Ponieważ w pożywieniu nie ma znaczących źródeł rybozy, organizm musi wyprodukować sobie własną. To dlatego suplementacja rybozą jest tak zaskakująco skuteczna. Dopiero w przeciągu ostatnich kilku lat naukowcy opracowali sposób wytwarzania tego cukru prostego stosunkowo niedrogo. Odnotowano przypadki biegunki u osób, które przyjmowały wyjątkowo duże dawki (60 gramów dziennie), ale jest to 12 do 20 razy więcej od dawki zalecanej.

* Aby uzyskać więcej informacji na temat rozstrzygających badań nad suplementacją rybozy przeczytaj „D-RIBOSE, what you need to know" dr Edmunda R. Burke'a, Avery Publishing Group (1999). Ponadto, w ostatniej książce Edmunda Burke'a "Serious Cycling" opublikowanej przez Human Kinetics (2002) poświęca on kilka stron na pozytywne i istotne właściwości rybozy (strony 167-169). Obie te książki są dostępne na zamówienie przez www.Amazon.co.uk.